Powered By Blogger

Khamis, 19 Mei 2011

istana iskandariah


ISTANA ISKANDARIAH KUALA KANGSAR

Inilah Istana rasmi tempat bersemayam Raja-raja Pemerintah yang ditabalkan sebagai Sultan Perak semenjak pembinaannya siap disempurnakan dalam tahun 1933. Nama Istana Iskandariah ini adalah mengambil sempena nama Sultan Iskandar Shah (1918-1938) yang bertanggungjawab terhadap pembinaannya.
Kedudukan tapak Istana Iskandariah di Bukit Chandan dan tebing kiri mudik Sungai Perak ialah di atas tapak lama Istana Negara yang dibina pada tahun 1895 oleh Sultan Idris Murshidul'adzam Shah I (1887-1916).

Selepas Sultan Iskandar Shah mangkat pada tahun 1938, Sultan Abdul Aziz (1938-1948) Sultan yang ke-31 yang menggantikan Marhum telah bersemayam pula di Istana Iskandariah. Pada tahun 1948, Sultan Yusuf Izzuddin Shah(1948-1963), Sultan yang ke-32, telah berangkat pindah dari Istana Kota (Istana Hijau) untuk bersemayam di Istana Iskandariah dan pada tahun 1963, Sultan Idris Shah II (1963-1984) menaiki takhta Kerajaan dan bersemayam di Istana ini sehingga kemangkatannya pada tahun 1984.
Senibina Istana ini menyerupai senibina Islam-India 'Saracenic' yang diadun dengan corak senibina Asia Barat khususnya 'Pointed arch' dan hiasan minaret dan kubah yang berbentuk bawang (onion shaped domes).

Istana Iskandariah terletak di atas keluasan tapak berukuran 10,435 meter persegi. Bangunan ibunya berbentuk bujur segi empat (bujur sangkar). Muka hadapannya menghadapi arah matahari naik dan pemandangannya luas ke arah Sungai Perak. Dari pandangan hadapan Istana ini jelas kelihatan kubahnya yang berbentuk bawang. Selain daripada kubah induk ada terdapat empat buah lagi kubah apit yang lebih kecil di setiap penjurunya, Di anjung dan langkan terbuka terdapat juga kubah-kubah kecil.
 
Istana Iskandariah ialah bangunan tiga tingkat. Di tingkat bawah terdapat dua Dewan Menghadap dan Ruang Tamu, Dewan Negara, Kamar Beristirihat Keluarga di-Raja, Pejabat Juruiring, Kamar Persenangan (Wanita), Dewan Muzik dan Dewan Santapan Tetamu di-Raja. Pada masa dahulu Dewan Muzik itu adalah terdedah kepada pancaran matahari dan dijadikan 'taman' untuk keluarga di-Raja. Di tingkat pertama terdapat Kamar Tamu di-Raja, Kamar Peraduan Kebawah Duli, dua Kamar Peraduan Tetamu di-Raja dan tiga Kamar Peraduan Puteri-puteri Baginda. Manakala di tingkat tiga terdapat dua kamar Peraduan Putera-putera di-Raja dan satu Kamar Peraduan Tetamu di-Raja.
    Minaret yang didapati di atas tingkat dua ini terletak di bawah kubah induk. Di sini terdapat ruang yang dianggap sebagai tingkat ketiga. Ruang yang berukuran 9.8 meter x 9.8 meter ini merupakan tempat beristirehat khas untuk keluarga di-Raja sahaja. Di ruang ini terdapat pula tangga berpusing menghala ke bumbung kubah.
    Pada tahun 1984 Istana Iskandariah telah diperbesarkan di bahagian belakang dengan tambahan 11,468 meter persegi juga berbentuk tiga tingkat dan disambung dengan Istana asalnya dengan satu titian bertutup di tingkat pertama.

Bangunan tambahan Istana ini mempunyai bentuk senireka yang sama dengan senireka Istana asal untuk memberi pandangan yang ianya seperti siap dibina dalam satu masa.

Istana tambahan yang berukuran 99m panjang dan 38.7m lebar adalah berbentuk bujur empat segi dan mengandungi satu kubah besar di tengah dan empat kubah kecil di penjuru-penjurunya. Di tingkat atas terletak Balairong Seri baru manakala Dewan Santapan baru ditempatkan di tingkat tengah dan tingkat bawah (basement) pula digunakan untuk tempat letak kereta-kereta di-Raja. 

Hiasan di kembong pintu dalam Balairong Seri dan Dewan Santapan di-Raja berasaskan sekuntum Bunga Kelumpang. Dari bunga ini keluarlah salur-salur subur berbunga dan berbuah lebat seolah-olah merupai tangan terbuka dan melambai-lambai mesra gemalai mempersilakan tetamu dan rakyat masuk mengadap.
Hiasan tiang direka corak memberi pengertian seorang Pemerintahan yang menjaga kepentingan amanah dan memohon petunjuk dari Tuhan dalam urusan agama bagi dirinya dan rakyat dalam negeri jajahan takluknya. Sementara reka corak Alang Penaga memberi pengertian umum suasana meriah dan gembira di Majlis di-Raja dan seseorang Raja dikelilingi oleh pembesar dan rakyat jelata dalam keadaan aman dan tenteram.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan