Powered By Blogger

Sabtu, 4 Mei 2013

Tidak Menangis......

          Kelahiran Nabi Muhammad SAW sama seperti bayi-bayi lain. Ibu baginda bernama Aminah binti Wahab. Baginda dilahirkan di Makkah pada 12 Rabiulawal tahun Gajah bersamaan 20 April 571 Masihi.

        Muhammad berasal daripada keturunan Quraisy. Bapanya bernama Abdullah bin Abdul Mutallib. Datuk dan neneknya merupakan ketua kaum Arab bertugas menjaga Kaabah yang pernah diancam oleh tentera-tentera Habsyah.

        Datuk Muhammad bernama Abdul Mutallib bin Hasyim dan bapa saudaranya bernama Abu Talib. Keturunan keluarganya bergiat dalam bidang perniagaan dan penternakan terutamanya unta.

        Kelahiran Muhammad sudah diketahui oleh Nabi Isa AS sejak Muhammad belum dikandung oleh ibunya lagi. Nabi Isa AS mendapat wahyu daripada Allah SWT bahawa seoranh Rasul akan lahir ke dunia dan dialah Nabi yang terakhir.

       Walaupun kelahiran Muhammad tiada bezanya dengan bayi-bayi yang lain, tetapi keadaan sekeliling sangat luar biasa. Aminah tidak berasa sakit sewaktu melahirkan baginda. Muhammad lahir dengan selamat, disaksikan oleh malaikat.

       Kebiasaannya, bayi yang baru lahir sudah pasti akan menangis, tetapi Muhammad tidak begitu. Baginda diam sahaja. Mak Bidan menepuk-nepuk tubuhnya tetapi Muhammad tetap diam. Keadaannya seperti orang sedang berfikir. Matanya kelihatan bersinar-sinar seperti hendak melihat sesuatu.

      "Luar biasa anakmu ini, dia tidak menangis, tetapi matanya liar seolah-olah merenung sesuatu di atas." ulang Mak Bidan, sambil membelek-belek tubuh bayi itu. "Apa yang luar biasa?" tanya Aminah. "Biasanya, bayi lahir terlentang, tapi dia terlentan, kepalanya mendongak ke langit, jari-jarinya terangkat-angkat seolah-olah sedang mengira sesuatu, matanya juga merenung ke langit seolah-olah ada benda yang dipandangnya. Dia seperti mengerti sesuatu, walaupun dia baru dilahirkan."

      Kisah keganjilan Muhammad ini diceritakan oleh Mak Bidan kepada jiran-jirannya. Mereka turut hairan mendengarkan cerita itu. Sejak Muhammad dilahirkan, keadaan di rumah itu tiba-tiba sahaja berubah. Rumah yang tidak bermaya selama ini, tiba-tibaberseri-seri dipandang serta menjadi tumpuan orang ramai.

        Pada waktu malam, rumah itu kelihatan terang benderang seperti bulan terang, walaupun adakalanya bulan gelap. Wanita-wanita amat ke rumah Aminah. Mereka datang berduyun-duyun untuk melihat Aminah dan anaknya yang baru lahir. Mereka suka melihat bayi itu. Seolah-olah ada satu daya tarikan pada tubuhnya.

      Ada di antara datang berkali-kali, semata-mata mahu melihat Muhammad. Mereka sayang kepada Muhammad. "Alangkah gembiranya kalau aku mendapat anak seperti ini." kata salah seorang wanita yang datang itu.

     Kisah keistimewaan Muhammad telah tersebar merata-rata tempat. Orang datang semakin ramai. Malah yang tidak kenal dengan Aminah pun turut datang melihat Muhammad.

      Keadaan cuaca bertambah berseri-seri. Seolah-olah tersenyum menyambut kelahiran Muhammad. Sekitar kampung tempat kelahirannya begitu meriah. Seolah-olah dia memberi semangat dan cahaya baharu kepada penduduk-penduduk di situ.

     "Budak ini bertuah, boleh jadi dia akan jadi pemimpin besar pada masa akan datang. Semua orang suka kepadanya." kata seorang tua sambil menepuk-nepuk tubuhnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan