Powered By Blogger

Isnin, 23 Julai 2012

Suatu Perjalanan

di sini aku ingin menceritakan suatu perjalanan....
yang bagi aku kadang-kadang gembira.....dan kadang-kadang sedih
di mana perjalanan yg aku ingin ceritakan ini mmg jarang2 berlaku pd orang lain
perjalanan yg bagaimana aku ingin ceritakan ini
suatu perjalanan yg cukup menarik dan perit
tetapi lebih menarik byk dan perit itu sedikit sahaja

cerita menarik yang ini aku sampaikan di sini ialah.....
di mana aku rasa seperti berada di majlis reunion idrisiah dan al-furqan....
kerana ramai di kalangan member-member aku ini...
ada ex madid n ex al furqan....
sememangnya aku berasa seperti majlis reunion...
kumpul ramai-ramai sambil membincangkan tentang kenangan yg lalu....
ini sememangnya mengingatkan kembali aku kepada zaman aku 
di sekolah rendah n menengah....
ini sungguh menarik sekali.....

Perkara kedua yg menarik bg aku ialah....
aku berada di kolej ini....sepertinya aku berasa mcm aku ini berada di kedah
kerana ramai member-member aku ini asal dri Kedah Darul Aman....
ada juga yg dtg dr Pulau Pinang dan Perlis....
tetapi tidak ssh bg aku untuk bercakap dalam bahasa utara....
tetapi ada kebanyakan orang Perak tdk faham sesetengah loghat utara....
melainkan orang Perak yg asal Taiping dan ke atas....
itu sememangnya faham akan loghat utara....
dan ramai lagi di kalangan rakan-rakanku ini yg berasal dr Sabah bah....
ada juga dr Johor Darul Takzim.....
dan aku juga mempunyai yg sememangnya berasal dr luar negara.....
sepertinya dr Thailand...Kemboja...Vietnam
Bangladesh...Singpura...dan lain-lain
tetapi kawan-kawan yg berasal dr Kemboja ini....
mereka memahami bahasa Melayu kerana sebelum ini mereka pernah bersekolah di Kedah...
kerana itulah mereka boleh bertuturdalam bahasa Melayu dgn baik 
walaupun ada sesetengah perkataan mereka tidak tahu....

Bagi perkara yg perit bg diriku ialah....
di mana semasa kemasukan aku ke kolej sehari sebelum segenapnya kematian ibuku...
maka cukup setahun kematian ibuku pd tanggal 12-6-2012 yg lalu
itu bg aku cukup perit sekali.....
blh katakan satu hari tu aku asyik mengingati arwah ibuku sahaja...
tetapi tiap2 mlm aku mengingati ibuku...
itulah perkara yg paling perit dlm hidupku

1 ulasan:

  1. al fatihah untuk arwah ibu saudara... ada hikmahnya di setiap apa yg berlaku... bersabarlah... la tahzan...

    BalasPadam